Programma's

5. Sociaal domein

5.2 Maatwerkvoorzieningen

Doelstelling:

Voldoende en kwalitatief goede maatwerkvoorzieningen voor inwoners die dat nodig hebben.

Wmo-maatwerkvoorzieningen

  • Er is voldoende aanbod van Wmo-ondersteuning en de inwoner heeft keuzevrijheid in het bepalen welke aanbieder ondersteuning kan bieden. Medipoint levert de hulpmiddelen en het collectief vervoer wordt uitgevoerd door De Vier Gewesten.
  • Door een verschuiving naar zwaardere en intensievere zorg stijgen de kosten van de Wmo. Dit is het gevolg van de groeiende groep ouderen (meer 65-plussers, de gemiddelde leeftijd stijgt), de druk op mantelzorgers, het langer zelfstandig wonen en een toename van psychische problematiek. Daarnaast kan de aanbieder sneller meer of minder zorg inzetten als dit nodig is.
  • Jaarlijks worden de tarieven aangepast aan de CAO’s en kostenontwikkelingen. Hierdoor stijgen de uitgaven.
  • De huurprijzen voor hulpmiddelen zijn dit jaar met 14,5% gestegen.

Resultaatgericht werken
We werken vanaf 1 januari 2023 resultaatgericht op basis van de nieuwe overeenkomsten voor individuele begeleiding en dagbesteding. Het Sociaal wijkteam, de aanbieders en De Kear zijn op de nieuwe werkwijze voorbereid. Er is nu veel aandacht voor de implementatie.

We maken afspraken met aanbieders die begeleiding en dagbesteding leveren, De Kear en andere ketenpartners om de zorg ook anders te organiseren. Dit gebeurt aan ontwikkeltafels. We investeren in het versterken van de eigen mogelijkheden van inwoners, het beter benutten van hun sociale netwerk en eigen omgeving en het gebruik van algemene voorzieningen. De verwachting is dat in 2024 vernieuwd aanbod beschikbaar is.

Resultaatgericht beschikken
De staatssecretaris van VWS heeft het wetsvoorstel over resultaatgericht beschikken en geschillenbeslechting ingetrokken. De doorontwikkeling van de bekostiging en de aanbesteding voor huishoudelijke hulp is daarom tijdelijk aangehouden. We onderzoeken hoe resultaatgericht beschikken binnen de huidige wettelijke kaders vormgegeven kan worden en welke impact dit op de huidige werkwijze heeft. Naar verwachting is dit onderzoek eind dit jaar afgerond.  

Beschermd Wonen

De verantwoordelijkheid van Beschermd Wonen gaat over naar de gemeente

  • De volledige decentralisatie van beschermd wonen 2024 is met een jaar uitgesteld naar 2025. De decentralisatie zorgt ervoor dat de lokale gemeente weer volledig verantwoordelijk wordt voor de financiering en uitvoering.
  • De Friese gemeenten hebben in gezamenlijkheid de doordecentralisatie het afgelopen jaar voorbereid. In maart zijn de Friese gemeenteraadsleden en de leden van de Friese adviesraden via een webinar geïnformeerd over hoe we in Friesland uitvoering willen geven aan de doordecentralisatie. Vervolgens is het aan alle Friese gemeenteraden om hierover een besluit te nemen. Naar verwachting wordt het besluitvormingstraject voor het einde van het jaar afgerond. Hierin zijn we afhankelijk van Sociaal Domein Friesland.
  • Per 1 januari 2024 is er minder ondersteuning mogelijk vanuit het Expertiseteam Beschermd wonen. Het sociaal wijkteam voert daardoor zelfstandiger het onderzoek uit. Ook gaat het sociaal wijkteam voor beschermd wonen indiceren. Dit besluit lag eerst bij de centrumgemeente. Een belangrijk aandachtspunt is daarbij het beheersbaar houden van de kosten.

Wmo-toezicht
We voldoen aan de wettelijke eisen van toezicht en handhaving. Dit voeren we reactief en proactief uit. Jaarlijks voert GGD-Fryslân als toezichthouder een tiental proactieve onderzoeken uit. De resultaten zijn positief. Het toezicht is voor een belangrijk deel gericht op de doelmatigheid van de geleverde zorg. Het Wmo-toezicht is onderdeel van de integrale gemeentelijk aanpak ondermijning. De Rijksoverheid en VNG werken daarnaast aan een verbetertraject toezicht. Hierop zoeken we de aansluiting.

Doelstelling:

Voldoende en kwalitatief goede maatwerkvoorzieningen voor wie dat nodig hebben, kinderen, jongeren én hun ouders.

Jeugd-maatwerkvoorziening
In tegenstelling tot de voorgaande jaren, waarin we een daling zagen van het gebruik, zien we nu het gebruik stijgen. We zien ook een toename in de kosten per kind. Dit is het gevolg van een toenemende complexiteit van de hulpvraag.

Provinciale ontwikkelingen en regiovisie
De aanbesteding is afgerond. De ingangsdatum van de percelen specialistische jeugdhulp en wonen is 1 januari 2024. De provinciale Regiovisie wordt in een jaarprogramma en activiteiten vertaald.

Gemeentelijke ontwikkelingen
Lokaal werken we aan het opstellen van nieuw Integraal Jeugdbeleid. Parallel hieraan wordt gewerkt aan de invulling van de Jeugdparticipatie als onderdeel van Wikselwurk. Dit maakt het mogelijk om jongeren te betrekken bij het invullen van het jeugdbeleid.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2023 07:24:09 met de export van 10/05/2023 07:13:41